مقام معظم رهبری: نظام مهندسی کشور باید ضوابط و مقررات ملی را به صحنه عمل بیاورد و مهندسین ناظر به طور جدی بر ساخت ساختمانها نظارت داشته باشند. “دیدار جمعی از مهندسین رشته های فنی بابت روز مهندس 83/12/05)
وقوع زلزله طبس در سال 1357با بزرگی 7/8ریشتر، 25000نفر از همشهریانمان را به کام مرگ کشاند. وقوع این زلزله و توجه رسانه ها به آن باعث شد در سال 1366آئین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد2800) تهیه و ابلاغ گردد؛ اما عدم توجه به فراهم آوردن زیرساختهای لازم و ضمانتهای اجرایی آن باعث شد که در ابتدا فقط در ساختمانهای دولتی رعایت گردد و ساختمانهای غیردولتی کماکان به روش سنتی قبلی ساخته شوند.
وقوع زلزله 7/4ریشتری رودبار و منجیل در سال 1369 علیرغم تلخی های حاصل از مرگ 35000نفر از هم وطنان، نقطه عطفی در مطالعات و اقدامات مرتبط با مهندسی زلزله در کشور ایجاد کرد؛ تشکیل ستاد مدیریت بحران، الزام به رعایت مفاد آئین نامه2800 در تمام ساختمانها و تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس شواری اسلامی در سال 74 که موجب تأسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بمرور و در سالهای بعد شد.
در سال 82 زلزله بم با قدرت 6/6ریشتر بعلت بافت فرسوده شهری و روستایی و وجود ساختمانهایی با مصالح ناپایدار مانند خشت و گل موجب مرگ بیش از 41000نفر شده و باعث گردید توجه به مقررات ملی ساختمان و الزام استفاده از توان سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد تأکید قرار گیرد.
مطابق آمارهای موجود، پس از تأسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و رعایت مقررات ملی ساختمان آمار تلفات جانی و خسارات مالی حتی در زلزله های بالاتر از حد معمول به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
در زلزله 7/3ریشتری سال 96 در استان کرمانشاه آمار کشته شدگان به 435نفر و خرابی بیش از 70درصد بافت شهری و روستایی در زلزله بم به سازه های غالباً ماندگار رسید.
فعالیتی که مهندسان ناظر و سازمانهای نظام مهندسی در حیطه طراحی و نظارت انجام میدهندکار در حوزه پیشگیری می باشد؛ اهمیت موضوع در کلام رهبر معظم انقلاب نیز منعکس شده است که در دیدار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال 83 فرمودند: ما نباید وقتی زلزله می آید به فکر بیفتیم؛ می باید از گذشته عبرت بگیریم. هر ساعت و هر روز هم ممکن است در نقطه ای از این کشور زلزله بوجود بیاید این حوادث چه به ما می گوید؟! می گوید می باید به مسأله بنا و ساخت محیطهای مسکونی اهمیت بدهیم. خانه؛ مأمن و پناهگاه هر انسانی است. خانواده که اصلی ترین انس یک انسان است عمدتاً داخل خانه است.
شایان ذکر است که ساختمان سازی فرآیندی میان ارگانی و بین رشته ای است و سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها سازمان و ارگان مسئول آن نمی باشد و سازمانها و نهادهای متنوعی منجمله سازمان فنی و حرفه ای، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور و شهرداریها در این فرایند به ایفای نقش می پردازند.
تربیت نیروی کارگر ماهر و مجریان ذیصلاح،کنترل ورود مصالح استاندارد به بازار از اضلاع دیگر مثلث ساخت بوده و در حیطه تکالیف سازمانهای دیگر می باشد که در کنار استفاده از مهندسین طراح و ناظر ذیصلاح می تواند بیش از پیش ساختمان را که یک کالای ملی است به لحاظ موارد فنی، شهرسازی و بهداشتی بهینه نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =