برای مشاهده صورتجلسه شماره 238 به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

 

 

 

صورتجلسه شماره 238                                           تاریخ: 29/02/93

موضوع جلسه:هم اندیشی در خصوص ساماندهی امور مربوط به دفاتر فنی و مهندسی و نقشه کشی

حاضرین در جلسه: هیئت رئیسه نظام مهندسی ساختمان و مسئولین و نقشه کش های کلیه دفاتر فنی و مهندسی سطح شهر

جلسه با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید در ساعت 18:20 آغاز شد.

در ابتدای جلسه آقای مهندس نوری زاده ضمن عرض خیرمقدم به اعضای حاضر در جلسه کلیاتی را در مورد عملکرد هیئت رئیسه جدید در مورد راه اندازی گروه های تخصصی و نحوه انتخاب اعضا ارائه نمودند.

سپس آقای مهندس صادق زاده در مورد فرمت جامع نقشه ها به لحاظ شکلی و محتوایی توضیحاتی از جمله نوع ترسیمات، کیفیت ترسیمات به لحاظ فنی و همچنین کیفیت طراحی معماری و طراحی سازه در نقشه ها نکاتی را مطرح نموده و از کلیه طراحان درخواست این نکته را داشتند که در طراحی اجزای مختلف ساختمان اعم از معماری، سازه و تأسیسات حساسیت بیشتری به خرج داده شود.

آقای مهندس عباسی ضمن عرض خیر مقدم عنوان داشتند که با توجه به هزینه بالای ساخت ساختمان، نقشه های ساختمان که به عنوان مبنا و پایه اجرا مطرح می باشد به لحاظ کیفیت طراحی و سازه ای دقت و حساسیت بیشتری را باید لحاظ نمود و با ارائه فرمت جامع ترسیم نقشه ها که تهیه شده توسط نظام مهندسی می باشد به مسئولین دفاتر اعلام نمودند که بر این اساس نقشه ها در نظام مهندسی بررسی خواهد شد.

آقای مهندس لعل از مسئولین دفاتر درخواست داشتند که نقشه های ارسالی از دفاتر به همراه پلان مبلمان نهایی و مورد تأیید مالک باشد که در طراحی تأسیسات و جانمایی تجهیزات توسط طراح تأسیسات درنقشه ها قید گردد و همچنین عنوان داشتند که با نهایی شدن نقشه معماری و ارسال به سمت دفتر تأسیسات همراه با مشخصات و شماره تماس مالک باشد تا ارتباط بین مالک و طراح تأسیسات هر چه بیشتربرقرار گردد و مهندس طراح تأسیسات بتواند بر طبق ضوابط، طراحی لازم را انجام دهد.

بعد از ایشان آقای مهندس حقانی مسئول دفتر فنی مهندسی نظارت ضمن تشکر از هیئت رئیسه نظام مهندسی بابت تشکیل جلسه خواستار هم اندیشی بیشتر معماران عضو نظام مهندسی در کمیته تخصصی معماری شدند تا در نقشه ها این نظرات اعمال گردد. همچنین پیشنهاد دادند که در نقشه های ترسیمی بخصوص برای ساختمانهای بیش از یک طبقه کد نبشی گذاری طبقات در نقشه های ترسیمی نیز اضافه گردد.

سپس آقای مهندس الهی مسئول دفتر متین از مهندسین طراح تأسیسات درخواست داشتند که در نقشه ها دقت بیشتری در جانمایی تجهیزات تأسیساتی داشته باشند.

آقای مهندس معظم آبادی مسئول دفتر آتلیه معماری بعد سوم در مورد وحدت رویه قیمت طراحیها و دریافت هزینه نقشه کشی توسط نظام مهندسی درخواست خود را مطرح نمودند.

آقای مهندس کتابی از دفتر خانه سازان درخواست دریافت هزینه نقشه کشی توسط نظام مهندسی را خواستار شدند.

بعد از ایشان خانم مهندس کریمی از دفتر ایمن سازان درخواست الزام دفاتر به وجود مهندس معمار را داشته و از مهندسین تأسیسات خواستار تماس با مالکین جهت اعمال نظر مالک در طراحیهای تأسیسات را عنوان نمودند و همچنین دریافت هزینه نقشه کشی توسط نظام مهندسی را مطرح نمودند.

آقای مهندس قادری در مورد هماهنگی بیشتر دفاتر نقشه کشی با دفتر تأسیسات این پیشنهاد را داشتند که در موقع شروع طراحی با دفتر تأسیسات تماس و هماهنگی شود تا طراح تأسیسات انتخاب شده و به دفترنقشه کشی مراجعه نموده و با دفتر و مالک جهت طراحی تأسیسات هماهنگی های لازم اعمال شود.

آقای مهندس راستگو مسئول دفتر نقش آفرین انتقاداتی را مبنی بر اجرایی نبودن نقشه های تأسیساتی بیان و سپس پیشنهاد نمودند که دفاتر الزام به داشتن مهندسین تأسیسات داشته باشند، همچنین پیشنهاد نمودند که نظام مهندسی و کانون کاردانها ارتباط مستمر را بیش از پیش با یکدیگر داشته باشند.

آقای مهندس درباغی مقدم مسئول دفتر نقش جهان ضمن تشکر از هیئت رئیسه بابت تشکیل جلسات، در مورد هماهنگی تأسیسات با معماری و سازه نکاتی را مطرح نمودند.

آقای مهندس رضایی از دفتر نقش آفرین خواستار تشکیل جلسات ماهانه برای اعضای دفاتر جهت هماهنگی بیشتر با نظام مهندسی شدند.

آقای مهندس حمامیان از دفتر نیارش خواستار تعامل بیشتر نظام مهندسی ساختمان با شهرداری جهت هماهنگی و تسریع کار در صدور پروانه شدند

آقای مهندس کریمی پور مسئول دفتر زرین بنا نکاتیدر مورد رعایت ضوابط شهرداری در نقشه ها را بیان نمودند.

در پایان آقای مهندس قادری از دفاتر و مسئولین دفاتر خواستار توجیه مالکین بر اهمیت طراحی و نظارت تأسیسات شدند و همچنین جدیت بیشتر مهندسین ناظر سازه بعنوان ناظر هماهنگ کننده در هماهنگی با ناظرین تأسیسات را خواستار شدند و یادآور گردیدند که اهمیت طراحی و نظارت تأسیسات متناظر با طراحی و نظارت معماری و سازه می باشد.

سایر اعضا نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند و موارد ذیل مصوب گرید:

مسئول پیگیری

مصوبات

 

هیئت رئیسه

با توجه به درخواست مسئولین دفاتر نقشه کشی و رأی اکثریت مبنی بر اخذ هزینه های نقشه کشی توسط نظام مهندسی بصورت متمرکز مقرر گردید بررسی بیشتری در این خصوص در هیئت رئیسه نظام مهندسی صورت پذیرفته و نحوه و چگونگی و میزان کسورات تعرفه مذکور تعیین ودرجلسات بعدی به دفاترجهت تصمیم گیری اطلاع رسانی گردد.

هیئت رئیسه

نقشه های ارسال شده به نظام مهندسی ساختمان توسط دفاتر، از این پس با فرمت ابلاغ شده از سوی نظام مهندسی مورد بررسی و تأیید قرار خواهد گرفت.

 

هیئت رئیسه

مجموعه نقشه های ارسالی از دفاتر ممهور به مهر و امضاء کلیه عوامل دخیل در طراحی و نظارت و به همراه چک لیست پر شده توسط محاسب و دفترچه اطلاعات ساختمانی تکمیل شده توسط مسئول دفتر به نظام مهندسی ارسال تا بررسی و در صورت نقص در هر کدام از موارد فوق نقشه ها به دفاتر برگشت داده خواهد شد.

 

هیئت رئیسه

مقرر گردید در صورتی که دفاتر محترم نقشه کشی از ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی از طرف نظام مهندسی و مصوبات جلسات گاهاً قصور نموده و قصور بیش از دو مرتبه باشد جهت حفظ شأن و تکریم سایر دفاتر برخورد قانونی صورت پذیرد.

 

هیئت رئیسه

دفاتر محترم نقشه کشی می بایست نقشه های معماری را پس از تأیید مالک همزمان برای محاسبات سازه ای و طراحی تأسیسات برق و مکانیک ارجاع تا در زمان ارائه نقشه ها به نظام مهندسی، شیت نقشه ها کامل بوده تا مالکین بدون هیچ وقفه ای نقشه های تأیید شده توسط نظام مهندسی را دریافت نمایند.

جلسه رأس ساعت 21 با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد (ص) به پایان رسید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 2 =